به گفته آقای رحیمی، مدرس استادبانک مهم ترین عامل ایجاد علاقه و انگیزه شاگرد در درس ریاضی، معلم است که بنظر ایشان انجام رفتارهای بازدارنده زیر مهم ترین علت دلزدگی شاگرد در درس ریاضی است:
- محدودیت زمان در کلاس و حجم زیاد تمرین در خانه!!!
آموزش سنگین مفاهیم ریاضی در تایم محدود کلاس از یک طرف و دادن تمرین و سوال زیاد برای حل در خانه از طرف دیگر فرصت فکر کردن روی مفاهیم را از دانش آموز گرفته است و این توجه ویژه به کمیت آموزش، دانش آموز را دلزده از ریاضی کرده است.
- تکراری بودن روش آموزش!!!
در کشوری مثل ژاپن دانش آموزان بیشتر وقت شان را صرف تحلیل، ابداع و اثبات مسئله ها می کنند در صورتیکه در کلاس های ریاضی ما، هدف حل یک مسئله خاص است که از یک فرمول خاص حل می شود. یعنی برخی از معلمان ما اصرار دارند که باید با یک روش خاص ریاضی را حل کنند که این موضوع با روح ریاضی در تضاد است.
از طرفی دانش آموز نیز در اکثر مدارس آزادی عمل برای حل سوالات ندارد، چون معلم این اختیار عمل را به او نمی دهد که خوب فکر کند و برای هر سوال راه حل های متفاوتی را در نظر بگیرد.
مهم ترین اشکال این روش زمانی است که دانش آموز تنها در منزل به سوالات سطح بالاتری از کلاس برخورد می کند و نمی تواند با همان یک روش آموزش دیده، به سوالات پاسخ دهد و همین عامل بی انگیزگی او به ریاضی می شود، چون فکر می کند چیزی یاد نگرفته است.
- محتوای کتاب های درسی گاها هماهنگ نیست!!!
متاسفانه در تالیف کتب ریاضی به تنها نکته ای که توجه نشده است این است که چقدر این مباحث برای دانش آموزان کاربردی است. به قولی در این کتب از هر دری سخنی گفته شده است و پراکندگی مطالب بشدت در این کتاب ها وجود دارد.
مثلا در کتاب ریاضی پایه چهارم، وقتی همه تمرکز شاگرد روی مبحث تقسیم است و هنوز بطور کامل با تمرین، این مبحث برایش جا نیوفتاده است، با زدن چند ورق، وارد مبحث متفاوت هندسه و زاویه می شود که همین عامل باعث یادگیری پراکنده مباحث ریاضی است.
- وجود اختلالات یادگیری در برخی از دانش آموزان!!!
برچسب اختلال یا ناتوانی یادگیری را می توان بر روی دانش آموزانی گذاشت که از لحاظ میزان هوش و سلامت جسمانی نرمال هستند، ولی در یادگیری موضوعات درسی خاصی مثل محاسبات ریاضی، حل مساله و درک روابط فضایی دچار مشکل هستند. معمولا این مشکل در حدی است که نمی توانند از کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره شان استفاده کنند و همین مهم ترین عامل دلزدگیشان از ریاضی است. در اینجا باز هم مهم ترین فردی که می تواند تشخیص این اختلال را دهد، معلم ریاضی است.
- ارزشیابی های مستمر اما سخت و بی فایده!!!
بحث ارزشیابی زمانی باعث استرس دانش آموز می شود که قرار است معلم میزان یادگیری یک ترم دانش آموز را در یک ساعت و نیم و بصورت کتبی بسنجد. گرفتن امتحانات دشوار طبق تحقیقی که انجام شده نه تنها موثر نبوده بلکه اثر معکوس و منفی در فرآیند جذب دانش آموز به ریاضی داشته است.
منبع: ایلنا